Onlangs kreeg ik naar aanleiding van mijn boekje over tics een vraag van een moeder. Haar zoon van 10
trekt al meer dan een jaar de haren uit zijn hoofd. Eerst achterop en nu aan de
zijkanten; zijn hoofd is op die plekken helemaal kaal. Hij doet het niet thuis,
maar alleen op school.
"Mijn zoon heeft ADHD en eerder ook tics gehad, zoals
geluiden maken en met zijn hoofd schudden. De tics gingen altijd weer weg, het
haren trekken blijft. Ik vraag me af of dit ook een tic is en wat ik kan doen
om hem te helpen."
![]() |
foto: Kibondo/flickr.com |
Dit gedrag is geen tic, maar heet met een onmogelijk woord
'trichotillomanie'. Het is een stoornis in de impulscontrole, maar wordt ook
wel gezien als dwangstoornis of dwangmatig zelfbeschadigend gedrag. Vaak gaat dit gedrag samen met tics of dwangverschijnselen. Het vindt plaats volgens een vast
ritueel, op vaste momenten of plaatsen (in dit geval op school). Meestal wordt
hoofdhaar uitgetrokken, maar ook wel haartjes uit de wenkbrauw of de
oogwimpers. Net als bij tics gaat er eerst een onrustig, kriebelig gevoel aan
vooraf en is er na het uitvoeren van de handeling een gevoel van opluchting of
ontspanning. Eigenlijk is het goed te vergelijken met nagelbijten, hoewel de
gevolgen daarvan meestal een stuk minder zichtbaar zijn. Die zichtbare gevolgen
kunnen gemakkelijk schaamte oproepen. En zijn voor ouders ook vaak
confronterend.
"Ik vind het zo erg als ik naar hem kijk! Mijn zoon
draagt nu constant een muts, maar hoe moet het straks als het zomer is? Dan kan
hij geen muts op en dan gaan andere kinderen vragen wat er met hem aan de hand
is of waarom hij op sommige plekken kaal is. Plus dat hij zonder muts nog meer
gaat trekken."
![]() |
Leestip voor hulpverleners |
Gedragstherapie: habit reversal
Natuurlijk bestaat de neiging bij ouders om te zeggen dat het kind ermee
moet stoppen. Maar het probleem is juist dat die controle ontbreekt. Kinderen
begrijpen zelf niet waarom ze er niet mee kunnen ophouden en de drang is gewoon
te groot. Die controle is echter wel te trainen met gedragstherapie. Vaak wordt
hierbij eerst gewerkt aan de bewustwording van het gedrag. Hierbij leert een
kind hoe vaak en wanneer hij precies de drang voelt om te gaan trekken. Daarna
kan hij gaan oefenen met het beïnvloeden van het gedrag zelf en de gedachten die
daaraan vooraf gaan. Net als bij tics kan er habit reversal gedragstherapie worden ingezet. Hierbij wordt geoefend om de
drang om te krabben of trekken om te buigen in een andere beweging.
Bijvoorbeeld door het kind te vragen op zijn handen te gaan zitten zodra hij de drang voelt
aankomen. Andere vormen van gedragstherapie, eventueel gecombineerd met
ontspanningsoefeningen of medicatie, kunnen eveneens helpen. Niet iedere hulpverlener
is bekend met deze stoornis. Bij een
tic-poli of afdeling voor angst- en dwangklachten is er vaak meer kennis
aanwezig op dit gebied en zijn er ook meer behandelmogelijkheden.
"We doen zoveel mogelijk om hem te helpen. Zo heeft hij
een muts op zodat hij moeilijker bij zijn haar kan. Ook heeft hij constant klei
in zijn handen zodat zijn handen bij zijn hoofd uit de buurt blijven. Hij zit
in therapie zodat hij zich bewust is dat hij aan zijn haar trekt, want hij weet
zelf niet dat hij het doet."
Anders reageren
Voor de omgeving is het advies om niet te veel te focussen op
de gevolgen, zoals de kale plekken en opmerkingen van anderen. Het gaat er namelijk
veel meer om dat het kind een manier leert om anders op zijn drang te reageren.
Corrigeren of negatief bestempelen van het gedrag heeft meestal geen effect,
behalve dat het zelfvertrouwen van een kind ervan kan gaan wankelen. Het is voor een kind een stuk makkelijker wanneer zijn gedrag niet te beladen wordt gemaakt. Wanneer hij het gevoel heeft dat hij er mag
zijn zoals hij is, met al zijn leuke en eigenaardige gewoontes. En wanneer ouders en leerkrachten erover praten alsof het om een willekeurige andere aandoening gaat, zoals
eczeemplekjes of een bril.
"Vorige week hadden we een gesprek met de juf van onze
zoon. Zij is heel erg begaan met hem. Gisteren heeft ze aan de klas verteld wat
hij heeft. Wel op een leuke manier; dat iedereen een nare gewoonte heeft,
nagelbijten enzo, en dat dit die van hem is. Hij was gisteren zo opgelucht, hij
huilde toen hij me opbelde en vertelde dat hij zo blij was. Iedereen deed
aardig tegen hem en wilde hem helpen."
Het werkt het best wanneer het kind zelf mag aangeven of hij de zichtbare
uitingen van zijn gedrag wil 'verstoppen' of niet. Het is voor anderen zaak om er niet te snel vanuit te gaan dat een kind zich schaamt voor de plekken, soms is het eerder de omgeving die er
moeite mee heeft en doen de kinderen er zelf heel makkelijk over.
"Vanmorgen wilde hij zelf zonder muts op naar school.
Het gesprek van gister had hem goed gedaan! We hebben er heel veel gel in gedaan
(want daar houdt hij absoluut niet van) en dan hopen we dat hij vandaag niet
aan zijn haar trekt. Misschien werkt het! De muts zit wel voor de zekerheid in
zijn tas. De juf had hem naar huis laten bellen omdat hij de hele morgen niet
aan zijn haar had getrokken met gel. Zo ontzettend lief van haar. Ze was zo
trots op hem! En ik ook natuurlijk!"
"Gisteren heeft hij weer niet getrokken. Het lijkt wel
of, nu het open en bloot is, en iedereen het weet, ook gelijk zijn schaamte weg
is en er een last van zijn schoudertjes is afgevallen. Hij heeft nu wel gelijk
weer een nieuwe tic, hij maakt de hele tijd een geluid. Maar goed, alles beter
dan dat haren trekken!"
Kijk ook eens op:
www.dwang.eu/ocss/trichotillomanie/
www.dwang.eu/ocss/trichotillomanie/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten